Idé
Hur påverkas vår förståelse av verkligheten när vi enbart får läsa om den men sällan får närma oss den? Under 200 veckor utbildas vi till att bli lärare, men enbart 20 av veckorna tillbringar vi i faktiska skolor. Det här har bidragit till att jag upplever verkligheten som diffus, jag har svårt att placera mig, både fysiskt och psykiskt, i en skolmiljö och kunna se mig själv som lärare. Gestaltningen syftar till att undersöka detta avstånd, den blockering som jag upplever mellan mig och ”verkligheten”, mellan teori och praktik. Vad gör den med oss? Hur kan vi försöka förstå något konkret enbart genom teori? Hur kan vi förklara något komplext utan att den vi förklarar för själv får uppleva det?
Rör sig eventuellt inom konstnärliga genrer: Interaktivt gestaltningsarbete, experimental art, socially engaged art.
En treparts-interaktion där första personen benämns som Berättaren (läraren), den andre som Tecknaren (eleven) och den tredje som Observatören (utvärdering).
Berättaren har med sig ett objekt som den själv har god kännedom om, ett objekt som inte hör till till de mest vardagliga. Objektet placeras i en låda som Berättaren och Observatören kan titta in i, men inte Tecknaren som alltså är den enda som inte vet hur objektet ser ut.
Gestaltningen utförs i 3 (x3) moment:
- Berättaren ska under 20 minuter förklara för Tecknaren hur objektet ser ut och Tecknaren ska göra sitt bästa för att rita hur den tror att Berättaren menar (på brunt papper). Tecknaren ska alltså rita av ett objektet utan att kunna se det, och Berättaren ska heller inte kunna se vad Tecknaren ritar. Efter 10 minuter ska Berättaren välja ett nytt perspektiv av objektet (t ex. undersidan) och förklara på nytt. Detta innebär att Tecknaren måste förstå flera sidor av objektet. De sista fem minutrarna får Tecknaren möjlighet att ta på objektet utan att få titta på det. Den sista minuten får Berättaren även se Tecknarens arbete då den får gå in och peta och visa vad Tecknaren har gjort rätt eller fel, vad den bör ändra för att komma så nära verkligheten som möjligt. Observatören är tyst under hela momentet tills de 20 minuterna har gått. Den antecknar kontinuerligt vad den ser för brister och kapaciteter i kommunikationen från båda parterna.
- Observatören delar med sig av sina tankar för att utveckla möjligheten till lärande hos båda parterna. Alla deltagare får diskutera vad de tyckte blev svårt och om/när de upplevde en sorts aha-upplevelse.
- Tecknaren får se objektet och får 10 minuter till att rita av det på nytt (på vitt papper).
Deltagarna byter till sist roller så att de får testa på och uppleva alla perspektiv (alltså ska samtliga ha med sig ett hemligt objekt).
Praktiskt kring gestaltningen
Lådan: Representerar skiljeväggen mellan teori och praktik, det som gömmer/döljer verkligheten utanför universitetet. Hindret mellan mej och yrket, mellan mig och min förståelse av verkligheten
Objektet: Objektetet symboliserar innebörden av läraryrket. Det är komplext och svårt att förklara i detalj, liksom ett tredimensionellt objekt för någon som inte sett det och det är upp till Berättaren att välja vad som är viktigt att fokusera på.
Rita av: Att rita av symboliserar förståelsen för objektet eller ”verkligheten”. Tanken bakom att försöka rita flera perspektiv är för att spegla komplexiteten av verkligheten, men även bidra till att försvåra för Berättaren.
Tidsbegränsning: Den begränsade tiden är för att sätta press på Berättaren vad den prioriterar att ta med. Vad är viktigast för att Tecknaren ska få en helhetsbild? Det här representerar utbildningens helhet i längd. Vi har fem år på oss, vad väljer universitet och lärarna att lägga fokus på? De sista fem minutrarna är utbildningens koppling till verkligheten, VFU’n. När Tecknaren väl får ta och känna på objektet, kommer då uppfattningen att ändras, eller blev hen väl förberedd av teorin, av det som Berättaren försöker förklara? Den sista minuten är en spegling av det besök vi får under den examinerande lektionen på VFU’n då min lärare kan se om jag faktiskt har förstått vad det är den försökt förklara för mig. Eftersom praktiken utgör 10% av vår utbildning är den även väldigt begränsad i gestaltningen. (Om tiderna skulle representeras tydligare så hade Tecknaren endast fått känna på objektet de sista två minuterna).
Observatören: Observatörens roll handlar om att försöka utveckla lärandet, att peka på hur det hade kunnat göras bättre. Observatören är exempelvis studenternas kursutvärdering, universitetskanslersämbetet utvärdering av utbildningen, eller lärarens självreflektion kring sin egen undervisning.
Berättaren: Berättaren får använda vilka ord den vill, kroppsspråk, gester, mimik osv, allt utom att visa objektet. Kommunikationen är viktig mellan Berättaren och Tecknaren eftersom de inte kan se varandras objekt, Berättaren kan inte se vad Tecknaren ritar utan kan enbart via kommunikation försöka tolka om hen har förstått. Därför får de båda fråga, berätta, visa med händer eller “rita” med fingret på bordet osv, eftersom läraren antagligen försöker underlätta så mycket som möjligt för att studenten/eleven ska förstå. Berättaren är utbildningsansvarig//föreläsare/lärare.
Tecknaren: Får ställa frågor när den inte förstår och ha en kontinuerlig kommunikation med Berättaren. Tecknaren är studenten/eleven.
Mitt fokus: Jag vill analysera resultatet från teckningarna och anteckningarna.
Hur skiljer sig de ritade bilderna mellan de olika momenten? I de olika bilderna speglar sig bland annat vad Berättaren (läraren) har tyckt varit viktigt att få med (från moment 1) och vad Tecknaren (eleven) har tyckt varit viktigt när den själv fått välja (från moment 3). Men skillnaden mellan de båda speglar även Berättarens förmåga att kommunicera när Tecknaren inte själv kan se. Vad brister och vad blir bättre?
Observatörens anteckningar blir en spegling av momentet, går det att urskilja vart kommunikationen eventuellt brister? Går det att se kopplingar mellan anteckningar och teckningar?
Varför: Processen undersöker vad som händer när praktik, eller närmare koppling till verkligheten, tas bort eller läggs från en utbildning. I hur lång utsträckning räcker det med teori? Hur djup förståelse av verkligheten kan man få när man sällan får närma sig den?
Utvärdering och reflektion
Vända 1: Observatör, Jag. Berättare, Frida. Tecknare, Lina.
Vända 2: Observatör, Frida. Berättare, Lina. Tecknare, Jag.
Vända 3: Observatör, Lina. Berättare, Jag. Tecknare, Frida.
Jag valde att inte filma gestaltningen utan har istället sparat teckningar och anteckningar från samtliga.
Val av objekt påverkade möjligheterna i kommunikationen. Jag hade med mig ett lite mer komplicerat objekt med många detaljer vilket orsakade stress hos både mig och Frida när jag försökte förklara för henne.
Det uppenbarade sig även hur svårt det var att förklara och tolka (Berätta och Teckna). Eftersom jag började i positionen av Observatör (Vända 1) så tänkte jag flera gånger “Så där hade inte jag förklarat, jag hade fokuserat på helheten och inte gjort för långdragna jämförelser till andra ting”, ändå blev det svårt för mig att förhålla mig till det senare. Det visade sig inte vara lättare att fokusera på det ena eller andra, utan det blev förvirrande för Tecknaren oavsett vart fokus låg.
En parallell kan här dras till studentens/elevens intensiva vilja att förstå med en gång, att kunna göra en bild av vad Berättaren försöker förklara. Det gjorde mig som Berättare (Vända 3) stressad eftersom jag upplevde att Frida ville förstå sådant som jag inte ansåg viktigt för helheten, eller hakade upp sig på jämförelser som jag inte tänkt igenom så noga. Jag förklarade att en detalj på mitt objekt var en groda, men en väldigt avskalad avbild av en sådan, vilket gjorde henne förvirrad då hon inte kunde minnas hur grodor ser ut eller hur man ritar en. Jag borde istället ha förklarat formen, och sedan lagt till att den ska symbolisera en groda men knappast ser ut som en naturtrogen sådan. Jag upplevde att Frida kände en förtvivlan över att hon inte förstod grodan, medan jag ville gå vidare till andra saker då tiden var knapp, men till sist bestämde vi att lägga några minuters fokus enbart på formen på grodan för att stilla hennes stress.
När Lina förklarade för mig (Vända 2) försökte hon förklara objektets form i helhet innan hon gick in på detaljer. Det här underlättade, men vi gick i min mening ändå in på detaljer för snabbt, då det visade sig att jag hade missuppfattat proportionerna av helheten. Något som gjorde mig stressad men som jag i efterhand uppskattade var att hon förklarade en större form ganska ingående, och när jag väl lyckats förstå den så började hon “radera” från den, dvs. att ”spader”-formen som jag lyckats få till visade sej ha utskurna detaljer längs med kanterna. Det här ändrade min helhetsförståelse av formen, men det hade blivit betydligt svårare att förstå hennes beskrivning om hon hade försökt förklara formen exakt som den såg ut från början.
Samtliga fick någon form av aha-upplevelse när vi först fick känna på objektet och sedan se det, vilket kan tyda på att ett fysiskt närmande är viktigt när kommunikationen är otillräcklig, vilket den med stor sannolikhet är när vi försöker förklara något komplext. Det var även intressant att se vart vårt fokus låg när vi i efterhand fick avbilda objekten när vi kunde se dom. Frida hade svårt att förstå min förklaring av detaljerna, så hon fokuserade främst på dom. Jag hade fått den grundläggande formen fel när Lina förklarade, så jag försökte avbilda proportionerna korrekt. Lina hade svårt att förstå materialet i objektet som Frida hade med sig så hon arbetade istället mycket med att avbilda objektet på ett tredimensionellt sätt, med yta och skuggor. Det gick även betydligt snabbare att få upp en korrekt avbildning av objekten och ingen av oss upplevde något som snurrigt eller rörigt, till skillnad från tidigare moment. Däremot uteblev kommunikationen totalt under det sista momentet, vi blev helt självgående och varken frågade eller påpekade något. Det här var egentligen inte tänkt att vara en del av undersökningen, men i efterhand hade det kunnat vara intressant att undersöka våra förståelser av objekten när vi inte fick någon kontextualisering av dom. Jag kan absolut avbilda ett objekt som jag ser, men kommer jag förstå vad den används till? Och skulle min avbildning att förändras med min förståelse? Det här hade kunnat vara fokus i en vidare undersökning, att utföra moment där Tecknaren både får se, känna och kommunicera samtidigt, vilket eventuellt hade speglat en annan utbildning där teori, praktik och görande får ta lika stor plats.